top of page

Ścieżki rowerowe Riwiery Makarska

Riwiera Makarska była pierwszym etapem międzynarodowego wyścigu kolarskiego po Chorwacji – Tour of Croatia, który odbył się w dniach 22-26 kwietnia 2015 roku na 900-kilometrowej trasie ciągnącej się wzdłuż wybrzeża Adriatyku i w głąb kraju. Wyścig przeszedł przez osiem dzielnic, dziewięć miast, dwa parki narodowe i trzy parki przyrody, wysyłając zdjęcia najpiękniejszych chorwackich krajobrazów na całym świecie. To wydarzenie turystyki sportowej na wysokim poziomie zgromadziło 20 międzynarodowych profesjonalnych drużyn kolarskich ze 160 zawodnikami.

Jazda na rowerze po terenie Riwiery Makarskiej jest możliwa przez cały rok ze względu na wyjątkowo sprzyjające warunki pogodowe. Obszar przybrzeżny Riwiery Makarskiej ma około 60 km długości i 3 km szerokości, tuż u podnóża góry Biokovo.

W najgorętszych porach roku zalecamy zakończyć jazdę o godzinie 10 rano, aby spędzić najgorętszą część dnia na jednej z naszych licznych plaż lub skosztować przekąsek w barze na plaży. Szczególnie piękną porą na przejażdżkę rowerową po Riwierze Makarskiej jest jesień i wiosna.

Ścieżka rowerowa „Tučepi – wycieczka Podgora“

Trasa zaczyna się od promenady portowej, wzdłuż morza, aż do końca miasta. Po opuszczeniu plaży Dračevac szlak wspina się na drogę krajową w kierunku Dubrownika i kontynuuje przez 350 m do obszaru Garmi, gdzie ponownie łączy się z nadbrzeżną promenadą w Plišivac, a następnie w Podgorze. Trasa prowadzi promenadą przez Podgorę aż do zatoki Čaklja, następnie skręca w lewo, przecina główną drogę do miejscowości Vruja- Miličići, Jakići, Križanići. Stroma szutrowa ścieżka, ze schodami między domami, prowadzi dalej asfaltową drogą przez starą Podgorę, z mnóstwem malowniczych przysiółków na równoległych drogach asfaltowych. Wijąc się przez jeden z najpiękniejszych fragmentów podnóża Biokovo, asfaltowa droga dociera do głównej drogi Vrgorac-Makarska (D-512) i przechodzi przez miejscowość Gornji Tučepi, a następnie szutrowa droga schodzi w dół do Makarskiej, gdzie przecina centrum i wzdłuż nabrzeża do Osejava. Po dotarciu na drogę żwirową, która przyjemnie przecina las, trasa prowadzi do wejścia do Tučepi obok hotelu Jadran, a następnie ponownie łączy się z kładką dla pieszych do portu.

Długość: 27,80 km

Asfalt: 18,50 km

Macadam: 9,30 km

Najwyższy-najniższy punkt. 1m – 330m

Wysokość: 770m

Ścieżka rowerowa „Drvenik – Tour de Gradac“

Trasa rozpoczyna się w Drveniku, po wschodniej stronie promenady Donja Vala, wzdłuż asfaltowej drogi wzdłuż wybrzeża, przez Gornja Vala w kierunku Zaostrog. Po 3 km wjedziecie do Zaostroga kilkusetmetrową ścieżką asfaltową. W Zaostrogu trasa przebiega obok klasztoru franciszkanów, który zdecydowanie warto odwiedzić, a następnie kontynuuje drogą asfaltową, która biegnie wzdłuż wybrzeża przez Podaca i Brist oraz wzdłuż żwirowych plaż w kierunku Gradac. Stamtąd trasa wspina się asfaltową drogą w kierunku Biokovo, przechodząc przez gaje oliwne. W tej części podejście jest nieco bardziej strome i zalecamy zatrzymanie się na przerwę. Niewiele dłużej, a dotrzesz nieco mniej stromą żwirową ścieżką przez stare wioski Brist, Podaca, Zaostrog i Drvenik, z których wszystkie charakteryzują się tradycyjną dalmatyńską architekturą i wieloma zabytkowymi budowlami i interesującymi miejscami. Jedną z najważniejszych jest budowla obronna Gradina, będąca jednocześnie największą twierdzą na Riwierze Makarskiej. Na tej trasie rowerzyści mogą zatrzymać się i orzeźwić się wodą z dwóch górskich źródeł, jednego w starym Zaostrogu i starego w starej części Drvenika. Tuż przy tym źródle droga znów jest brukowana i opada w kierunku morza i nabrzeża promowego. Trasa jest średnio trudna, a podróż trwa około czterech godzin.

Długość: 27 500 km

Asfalt: 14,70 km

Macadam: 12,80 km

Najwyższy-najniższy punkt. 1m – 288m

Wysokość: 710m

Ścieżka rowerowa „Igrane - Trasa Živogošće“

Trasa zaczyna się od poczty w Igrane i prowadzi asfaltową drogą w kierunku Živogošće do klasztoru franciszkanów. Od klasztoru i Sensimar Adriatic Beach Resort szlak biegnie wzdłuż głównej drogi w kierunku Dubrownika, 1 km od Mala Duba, i w tej wiosce biegnie wzdłuż wybrzeża na wschód do Velika Duba (autocamping). U podnóża w pobliżu Matijaševicy pojedynczy szlak wzdłuż linii morskiej prowadzi do zatoki Blato i dalej przez obozy samochodowe Dole i Boban do głównej drogi. Mijając potok, szlak wraca do głównej drogi, a po północnej stronie znajduje się żwirowe rozwidlenie, które prowadzi w kierunku przysiółka Strnj (na zachód), a dalej starą drogą prowadzącą na cmentarz Živogošće. Nad cmentarzem szlak skręca na północny zachód i przechodzi przez kościół św. Po przekroczeniu Autostrady Adriatyckiej i przejściu przez miejscowość Brskovac, szlak schodzi do miejscowego cmentarza, po czym skręca na południowy wschód i kieruje się lokalnymi drogami przez Drašnice w kierunku Igrane. Żwirowa ścieżka przez gaje oliwne prowadzi z powrotem do Igrane, a trasa kończy się na poczcie.

Długość: 25,60 km

Asfalt: 12,30 km

Macadam: 13,30 km

Najwyższy-najniższy punkt. 3m – 275m

Wysokość: 612m

Ścieżka rowerowa „Wieża Brela“

Trasa rozpoczyna się w hotelu Maestral de Brela, wąską ścieżką prowadzącą do Punta Rata. Wzdłuż brzegu biegnie brukowana ścieżka wzdłuż plaży do Jakiruša. Stąd trasa wychodzi na główną drogę, a następnie na drogę żwirową do Novaci, gdzie zaczyna się wspinać w kierunku starej osady Kričak. Obok kościoła i cmentarza św. Stąd trasa wiedzie drogą szutrową, zaleca się ostrożność podczas zjazdu do Baškovići; potem do Veliko Brdo, potem nowa droga żwirowa biegnie nad wioską na wschód do Makar. Skrajem góry droga przecina Mlinice do Kotišiny, a następnie drogą asfaltową do Makarskiej. Z zachodniej części Makarskiej trasa prowadzi promenadą od restauracji Plaža do centrum tenisowego w Makarskiej, a następnie wzdłuż żwirowej drogi wzdłuż plaży poniżej Kuku, gdzie w gęstym lesie zaczyna się jednotorowa trasa, która prowadzi aż do Krvavicy. Tutaj wspina się asfaltową ścieżką do Bratuš i Promajny, a następnie dalej asfaltową drogą przez Baško Polje do Baška Voda i w kierunku Breli. Po dotarciu do hotelu Soline zejdź do portu, gdzie znajduje się połączenie z chodnikiem do hotelu Maestral.

Długość: 43,60 km

Asfalt: 26,30 km

Macadam: 17,10 km

Najniższy i najwyższy punkt: 1m – 524 m

Wysokość: 1001m

Ścieżka rowerowa „Wieża Makarskiej”

Ścieżka rowerowa „Makarska tour” obejmuje obszar wokół miasta Makarska. Trasa rozpoczyna się na nabrzeżu w pobliżu hotelu „Miramare” na zachód obok restauracji „Plaża” do hotelu „Dalmacja”, następnie wzdłuż wybrzeża do centrum tenisowego „Makarska”, gdzie makadam jest częścią promenady zaczyna się tuż przy plaży Cvitačka. Przed strumieniem skręca na Biokovo, czyli na główną drogę. Przechodząc w prawo jesteśmy już w okolicach Veprice, gdzie tuż przy wejściu przed strumieniem w prawo rozwidla się ścieżka, która podąża w górę strumienia po wschodniej stronie wzgórza. Jednopasmowa ścieżka z dwoma serpentynami prowadzi nas do makadamowej części ścieżki, która prowadzi do cmentarza Veliko Brdo, a następnie przecina asfaltową drogę Makarska - Veliko Brdo do makadamowej drogi nad Puharić. Nad Batiniciem droga ta łączy się z betonową drogą w kierunku Makar, gdzie w lewo z cmentarzem jedzie się do wsi, a dalej drogą wiejską w prawo skrajem góry na wschód do przysiółka Mlinica. Równolegle do źródła wody w Mlinicach po makadamowej drodze prowadzi lekki podjazd do miejscowości Kotišina. Od wiejskiego pomnika ścieżka biegnie drogą asfaltową do Ogrodu Botanicznego z zejściem do kościoła, a następnie połączeniem z drogą Makarska - Vrgorac. Asfaltowy zjazd do skrzyżowania z autostradą adriatycką przy stacji kontroli szlaków technicznych prowadzi do Osejava leśną ścieżką na nabrzeże Makarskiej.

Długość: 15,40 km

Asfalt: 9,20 km

Macadam: 6,20 km

Najwyższy-najniższy punkt. 1m - 283m

Wysokość: 456m

Ścieżka rowerowa „Tour of Biokovo“

Wspinaczka na najwyższy szczyt góry Biokovo, St. George (Sv. Jure) na wysokości 1762 m stanowi bardzo wymagającą trasę. Średni czas dotarcia na szczyt Św. Jerzego to trzy godziny, choć zależy to od kategorii wiekowej i umiejętności jeźdźca. Zawodnicy powinni sprawdzać swoje rowery ze względów bezpieczeństwa i wsiadać tylko z pełnym wyposażeniem, dodatkową odzieżą i zdecydowanie kaskiem. Trasa ma długość około 30 km (w jedną stronę) i przecina cały obszar drogowy Biokova, łącznie 23 km i jest najwyższą asfaltową drogą w Republice Chorwacji. Z Makarskiej do Tučepi biegnie wzdłuż głównej drogi Makarska-Vrgorac (D 512) do wejścia do Parku Przyrody Biokovo. Utwardzona droga wewnątrz parku staje się węższa i wznosi się prawie 600 m na zaledwie 5 km, co jest dość stromym podjazdem. Od przełęczy Staza do Ravna Vlaška trasa wspina się tylko 250 m na 4 kilometry, co jest prawdziwą adaptacją do górskich warunków. Dalej przez Lađana (1300 m) i do Vošac (1422 m) spacer jest przyjemny. Po nieco ponad 4 km rozpoczyna się atak na szczyt Św. Jerzego, drugi najwyższy szczyt Chorwacji. Po odpoczynku pod górską chatą pod szczytem i przez serpentyny dotrzesz na szczyt Biokovo i będziesz cieszyć się wspaniałymi widokami.